söndag 16 augusti 2009

Världens längsta bokbord på Drottninggatan

Studiebesöket på Drottninggatan blev en vandring i sol, vind och trängsel. Förutom mitt bokintresse, som egentligen frodas bäst på annan plats, ville jag studera vilka som bemannade de uppställda borden. I min Röda Korskrets hade vi (på mitt förslag) haft funderingar på att medverka. Kostnaden var dock för hög för oss men våra låga priser hade säkert lockat köpare. Vi kanske kan samarbeta med fler kretsar till nästa år.

Det var många lådor med böcker, oöverskådligt och de flesta saknade uppgift om vem som sålde. Några namn på personer och antikvariat var utskrivna på vanligt vitt papper och vikta som på konferens. Undantag var förlagen som syntes tydligare och bl.a. representerades av ALF. Där träffade jag Åka Sandahl som sålde sin bok "Kungsholmens Chopin" och Charlotta Rydholm med sin "Flykt ...".

Dessutom fanns Rädda Barnen, Amnesty och Svenska Afghanistankommittén. Enskilda författare t.ex. Björn Hellberg satt vid sina små bord med en bokhög till försäljning. Min behållning av dagen blev boken "Skriv och skriv vidare" som jag köpte direkt ur Helga Härles hand. Den har redan fått mig att producera några inspirerande övningar. Ser fram emot att tillämpa dem i morgon bitti när jag har min "romantid".

1 kommentar:

  1. Jag är en stor bokälskare och brukar fynda på loppis. Trots att hyllorna dignar av böcker köper jag fler med förhoppningen att jag skall få mitt efterlängtade bibliotek härhemma.
    Måste vara en grym känsla att sälja sin bok ur hand i hand.

    SvaraRadera