onsdag 5 augusti 2009

Utmaning 217 - 5 augusti Skriv om något stimulerande

- Vad är en skog?
Frågan fick min tankeverksamhet att kickstarta. Hur skulle jag förklara det på ett tydligt sätt utan att använda för många ord. Jag började med att utnyttja tavlan och ritade en gran.
- Julgran, blev den spontana reaktionen
Jag fortsatte med andra sorters träd eller åtminstone något som liknande olika arter. Min förmåga till frihandsteckning är inte fulländad men jag får mycket övning.

Eleverna fick i uppgift att ta med löv från de träd som fanns utmed deras hemväg. Själv gick jag ut i skogen på eftermiddagen. Fotade olika slags träd och en skog. Dagen efter arbetade vi med temat "olika sorters träd och dess beståndsdelar".

Att undervisa nya svenskar, ofta på en grundläggande nivå, gör att man får stimulera alla sina sinnen för att förklara vårt svenska språk när orden inte är till hjälp. Min bästa dag är när jag på ett otraditionellt sätt kan förklara ord så att deltagarna känner glädje i sin nyvunna kunskap.

3 kommentarer:

  1. Du har väl inte allaredan börjat med undervisning? Men jag förstår vad du menar, glädjen när man lyckas visa eller förklara så att någon verkligen förstår är oslagbar.

    SvaraRadera
  2. vilket spännande jobb sånt skulle jag vilja göra fast svenskan hmm stavar som en kratta eller som en konstnär målar.......

    SvaraRadera
  3. Visst är det häftigt stimulerande alla nya infall och input man får av sina elever med på hur man kan göra. Det är verligen ett kreativt yrke som bjuder på egen utveckling med... =)

    SvaraRadera