tisdag 11 augusti 2009

Utmaning 223 - 11 augusti Skriv om en beundransvärd person

Jag har länge beundrat Nelson Mandela som trots alla prövningar i livet kunnat förlåta sina plågoandar och verkat för försoning.

När det blev känt att det instiftats ett pris i hans namn som skulle delas ut till en person som gjort gott för sina medmänniskor fanns redan en kandidat på Tensta-Hjulsta Kvinnocenter. Det är en ideell förening som med knappa ekonomiska resurser lyckats hålla verksamheten vid liv, månad efter månad, år efter år.

Ordföranden sedan många år har ägnat all sin kraft åt de kvinnor som behöver stöd. Hon engagerar lärare för svenskundervisning på flera nivåer, kokar kaffe, svarar i telefon, skriver projektansökningar men är främst ett ovärderligt stöd för alla medlemmar. Hon deltar i allas bekymmer med hälsa och myndighetskontakter. Kontaktar sjukvård och sociala myndigheter. Ordnar med sociala nätverk och advokatkontakter för papperlösa.

Alla hennes ansträngningar resulterade tyvärr i en svårartad cancer som gjorde henne sängliggande och svag. Hennes styrka inspirerade andra personer att forsätta arbetet samtidigt som vi väntade på hennes återkomst. Efter ett år kom hon sakta tillbaka, smal och svag av sjukdomen men glöden i hennes ögon fanns kvar, strax bakom den matta hinnan.

Hon fick inte något pris men för oss kan inget pris i världen jämföras med den människokärlek hon sprider till alla i sin närhet.

2 kommentarer:

  1. Du beskriver delar som jag ville får fram med min text, det är skönt att höra att jag kan nå ut med var jag vill få sagt.

    Din text är vacker och stark. Den är för mig fylld av hopp och passion. Jag gillar beskrivningen om när hon kommer tillbaka.

    /Betty

    SvaraRadera
  2. Dessa eldsjälar är verkligen beundransvärda.

    SvaraRadera