måndag 14 september 2009

Utmaning 257 - 14 september Skriv om att styra

Det första jag kommer att tänka på när jag hör ordet "styra" är att själv besluta om riktningen. Inte i första hand om bilkörning utan det viktigaste att styra sitt liv mot en förhoppningsvis intressant framtid. Hur går man då tillväga? När man ska ut på en resa gäller det att planera och rita en karta. "Lätt som plätt" eller hur?

Jag vill kunna dirigera mitt liv och försöker därför planera i mindre skala. Aktar mig dock för att bli dominerad av ett fast schema som inte tillåter avvikelse från vägen. För att inte fastna i tankar på hur jag vill att det ska fungera tycker jag att det underlättar att notera alla uppdrag i en veckokalender. Då får jag överblick och kan se vad jag måste göra för andra och lägga in tid för mina egna intressen, som att skriva på min bok.

Tid för familj och vänner måste alltid få plats men behöver bara undantagsvis tränga ut annan aktivitet som härom morgonen när mitt barnbarn ringde och hade ont i magen. Han fick inte tag på sin mamma som hade åkt till jobbet. Då fick allt annat vänta. Jag tycker det är lättare att improvisera och njuta av livet om man ändå har viss kontroll över den dagliga verksamheten. Visionerna om framtiden kan vara som ett guldkantat moln dit man kommer att flyga någon solig dag. Nuet är ändå här just nu som blåbär att plocka, vänner att möta och texter att skriva.

6 kommentarer:

  1. Härlig text!! Undrar om du är skytt?
    Tack för din kommentar till texten om lille Olle. Du har rätt.

    SvaraRadera
  2. kloka ord som jag skulle behöva ha runt mig gillar liknelsen med nu ett och blåbär att plocka.

    SvaraRadera
  3. Låter som du har en skön tillvaro. Grattis. Bra text och kloka ord.

    SvaraRadera
  4. Du har samma tanke som mig.
    Är du skytt så är vi t.o.m i samma tecken

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt fint skrivet om hur det ska vara. Härligt att läsa

    SvaraRadera