onsdag 8 juli 2009

Utmaning 189 - 8 juli Skriv om en känsla som du trivs med

För att jag inte ska glömma bort (om alzheimer slår till) det jag njuter mest av har jag skaffat mig en mycket vacker Njutningsbok. Där skiver jag in de minnen som gör mig varm av glädje.

Mitt första minne noterat i boken, i samband med att jag blev "pensionerad" i förtid, var en härlig känsla av att jag nu själv skulle kunna designa mitt liv och bestämde att det skulle bli en källa till njutning.

Att sitta på balkongen en solig, varm höstvardag och rensa en riklig svampskörd till tonerna av skön musik värmer hela kroppen och skapar sköna bilder inombords.

Några av dessa bilder kan jag omsätta till texter och det spritter i hela kroppen när jag får till en riktig tjusig formulering som verkligen är super.

Minnet av ett besök hos mitt barnbarn (som flyttat från stan) när han sprang runt, runt omkring mig och "tokskrattade" av glädje. Den glädjekänslan dyker upp varje gång jag läser min bok.

Vid mitt andra barnbarns dop satt han i famnen på sin mor och tittade ut över dopgästerna som samlats i kyrkan. Han blick landade i min och vi observerade varandra länge. Vid det efterföljande dopkaffet log han mot mig i samförstånd. Vi var vänner.

Det finns så många tillfällen till glädje i livet så låt dem överskugga de jobbiga dagarna!

4 kommentarer:

  1. Vad bra att ha en Njutningsbok! Synd att du inte påbörjade den medan du jobbade (alla dagens puffar handlar om att vara ledig, fri, men känslor man trivs med finns förhoppningsvis också i den vanliga vardagen)

    SvaraRadera
  2. Precis så känner jag också. Det gäller att hitta och uppskatta de små vardagliga glädjeämnena i livet. Låta sig stärkas av daglig lycka, så orkar man bättre när motgångarna kommer. Jag har ingen njutningsbok, i stället "samlar jag" på naturupplevelser med digitalkamera. Men oftast har jag inte kameran redo och då sparar jag upplevelsen i mitt minne.

    SvaraRadera
  3. härlig idee njutningsbok fast jag har så många konstiga saker att njuta av att bara leva är hissnade
    det där med balkongen och svampen det är guldkant nu längtar jag till kantarelltiden

    SvaraRadera
  4. Det låter som om du har en riktig skattkammare!

    SvaraRadera